Assalamualaikum w.r.t

Assalamualaikum w.r.t

Sunday, July 25, 2010

PERJALANAN ROHANI

Kita ini terdiri dari jasad dan roh.setiap hari kita sering memikirkan apakah yang terbaik untuk jasad kita,makanan yang terbaik,kediaman yang terbaik,gaji atau perniagaan yang menguntungkan,Pasangan yang tercantik,Tubuh yang sehat langsing.Bak kata pepatah young, rich and popular.Untuk mencari kejayaan jasad kita telah megorbankan seluruh masa,diri dan harta kitaTetapi persoalannya disini apakah semuanya ini bernilai sekiranya roh kita Allah cabut keluar..berapakan nilai tubuh jasad seorang yang kaya sedangkan jasadnya terbujur kaku tanpa nyawa,berapa cantikkah tubuh kita sedangkan  jasad kita kaku dan sedang menunggu untuk dimandikan,bertapa hebatkah nama kita yang digelar dengan bergabai panggilan kerhormat sedang tubuh kita sedang dimasukkan ke dalam liang lahad yang mana ulat ulat sedang menunggu untuk meratah daging segar di tubuh kita.Berapakah nilai diri seorang yang dianggap berilmu sedang tidak ada satu soalan yang ditanya oleh malaikat dapat dijawab dengan baik.SEMUA NYA TIDAK BERNILAI KERANA YANG BERNILAI KETIKA ITU HANYALAH IMAN DAN AMAL...

Oleh itu apa kata kita berhenti sebentar luangkan masa untuk mencari pula apakah yang terbaik untuk roh supaya apabila roh kita ditarik keluar kita dah buat bekalan yang terbaik sebagaimana telah kita usahakan yang terbaik buat jasad..Apakah yang penting buat roh..tidak lain dan tidak bukan ialah iman..apakah iman Yakin sesungguhnya hanya Allah yang berkuasa selain dari Allah tak boleh buat apa apa...dan yang ke 2 yang diperlukan oleh roh adalah amal segala perintah dari Allah sebagaimana yang di tunjukkan oleh Nabi Muhammmad saw..sesiapa yang buat amal tidak cara Nabi pasti ianya akan tertolak..dan tidak dikira. ibadat,muamalat,musyarat  dan akhlak semuanya harus mencontohi Rasulullah saw.

Hari ini bermulalah perjalanan aku untuk memperbaiki iman memperbaiki amal,sahsiah,akhlak mudah mudahan aku dapat sifat yang ada pada sahabat Nabi yang mana bukan sahaja untuk yakin kepada janji janji Allah untuk mendapat syurga tetapi yang penting untuk mendapat keredaan dariNya..Ampunkan aku yang banyak buat dosa,sering menyinggung perasaan dengan perkataan dan perbuatan...aku manusia biasa...aku minta ampun dengan Allah juga agar merahmati semua yang menjadi kenalan aku dan seluruh umat Nabi Muhammad..kalau dalam perjalanan ini Allah ambil nyawa aku..halalkan makan dan minum..dan semuga aku mati dalam keadaan roh aku mendapat keradaan darinya..roh aku telah aku usahakan mendapat yang terbaik..mudahkan agar roh aku keluar dari jasad dengan tenang dan aman...roh aku ditempatkan dikalangan orang orang yang beriman.untuk ibubapa,isteri dan anak anak aku aku hadiahkan segala amal yang aku lakukan seandainya diterima oleh Allah kepada mereka sebagai ganti peluh keringat mereka melayan kerenah aku.dan seandainya aku mati kuburkan aku dimana tempat aku berada..kerana di mana mana pun tetap bumi Allah...Wallualam

2 comments:

DrSam said...

salam saudara. sama-sama kita ingat mengingati dan berlumba-lumba untuk memperkayakan roh dan iman kita.

amin said...

peringatan untuk saya juga drsam...saya lah yang serba lemah nie perlu usaha sesuatu untuk menjadi bekalan alam yang seterusnya..