Assalamualaikum w.r.t

Assalamualaikum w.r.t

Thursday, November 18, 2010




Keluar je dari lobi hotel aku duduk sebentar didepan hotel..melihat keriuhan bandar metro manila yang disi hampir 20 juta penduduk..lebih kurang sama dengan jakarta bezanya jakarta ramai penduduk islam tetapi manila kurang dari 1%...selebihnya agama lain lain mojaritinya kristian.Setibanya aku di airport pun baru je menjelang waktu subuh mmemang aku dah set insyallah takde musollah yang disediakan disini,jadi teman aku yang ambil di airport dah sediakan kain sebagai alas sembahyang.
Walaupun hati agak sedih melihat begitu ramai orang yang tiada kalimah Allah...sudah pasti ramai yang akan masuk neraka..aduss kasihannya..disebalik kesedihan itu aku agak gembira melihat teman teman  yang datang untuk menyambut(huh macam le orang hebat sangat)..terdiri daripada mereka dari rakan jemaah .Dengan pakaian sunnah berjanggut dan penuh ikram mereka menyambut aku di airport.Didalam van mereka memberi kakuzari(laporan) usaha agama di seluruh philipine..dengan jumlah orang islam yang betul betul minoriti mereka tiada siapa jadi pembantu,mereka tiada platform politik untuk di perjuangkan,mereka tiada platform persatuan atau ngo atau kolej islam atau universiti islam atau apa apa yang mahu diketengahkan.. masjid dan surau boleh dikira dengan jari. ...yang mereka ada usaha agama..megajak manusia terus kepada Allah..dengan usaha ini perlahan perlahan islam telah berkembang biak dengan baik..walau pun mereka minoriti tetapi mereka ada qualiti islam yang sebenar.

No comments: