Assalamualaikum w.r.t

Assalamualaikum w.r.t

Tuesday, May 10, 2011

Cerita Tawaf 2

Tiba tiba mulut tersengih lebar bila teringat kisah tawaf nie..kisah yang tak dapat nak di terjemahkan secara sempurna samada nak tertawa atau pun bersimpati..kisahnya bermula bila teman ku tak bawak kain ihram dan berniat nak beli ihram semasa berada di tanah suci,memang pun tak dinafikan kalau kita tak bawak kain ihram samada kita berniat di mana mana miqat samada di Bir Ali,Jahrana atau tanaim banyak barang barang ihram dijual dari kain ihram,tali pinggang dan sebagainya.Tetapi nasib teman aku bertambah 'baik'kerana ditawarkan oleh kain ihram oleh pakciknya yang memang salah seorang tetamu Allah yang telah membawa kain ihram extra.

"Ehhhh jangan beli baru sayang duit tu..pakai je arwah kawan pakcik punya ihram nie..kain niedah lama tapi masih bagus lagi' kata pakcik kawan aku sambil meyakinkan bahawa kain nie masih kuat walau pun dah agak lama.."Yea tak yea juga nih kain nie pun bukan pakai selalu ,time nak umrah je..kawan aku mula bersependapat dengan pakciknya.Kepalanya berfikir haaa jimat masa tak perlu nak keluar duit untuk belikain ihram..bukan soal duit tapi sekurang kurangnya tak perlu nak bergaduh dengan orang arab nie faham faham le seringkali orang orang arab (kadangkala orang bangldesh dan myanmar) sering menekan harga dalam saat kita memerlukan sesuatu.

Setelah jemaaah berihram dan berniat di miqat perjalanan 5 jam dari madinah ke mekah memang lah agak memenatkan..yang pasti bila sampai di mekah masing masing telah memasang niat nak segera bertawaf dan bersaei supaya tahalul dapat dibuat dan kain ihram dapat dibuka..maknnaya lebih lega kerana berihram nie agak mujahadah pemakaiannya..si kawan aku nie pun dengan bangganya mengayakanlah kain ihram yang di pinjam..tetapi kenapa lak semasa bertawaf orang asyik memerhatikannya sambil tersenyum senyum..ahhh mungkin mereka memandang orang lain atau pun mungkin aku handsome sikit berbanding dengan peserta peserta umrah dari afrika...hahahahha agaknya lah macho juga aku nie..selesai tawaf dan saei untuk menunjukkan kegantengannya dan kehandsomean tu sahabat baik aku nie menuju ke hilton untuk menghilangkan tekak yang dahaga ..dalam hati hilangkan dahaga sambil bergaya..Hilton tu tak main le kedai kedai lesehan yang banyak yang terdapat disekeliling kota mekah..suasana sama juga sepanjang menuju ke Hilton orang lain memandang sambil tersenyum senyum..kembang juga bulu hidung nie..hahahah...selesai minum terus menuju ke hotel dengan niat untuk berehat ..capek dah nie..sampai dibilik kain ihram dilepaskan untuk ganti kain pelikat yang lebih selesa tapi satu tepukan ke dahi yang menyebabkan suasana yang tenang bertukar menjadi kunang kunang yang berterbangan ...alamak kain ihram aku koyak..adoiiii besar pulak tu macamana aku tak perasan ni...

p/s-cerita ini adalah bukan rekaan dan ada kena mengena dengan yang hidup dan orang nie  belum mati hahahahha

No comments: