Assalamualaikum w.r.t

Assalamualaikum w.r.t

Wednesday, May 18, 2011

kenangan lalu

Keputusan aku untuk menoreh getah selepas tamatnya aku belajar di ITM Shah Alam agak memeranjatkan mak dan abah.."takpe lah cari le kebun sesiapa biar uda yang toreh..nanti hasilnya boleh berbahagi dengan empunya kebun"aku cuba memujuk emak yang sedang mengadun ragi dan biji biji soya untuk dijadikan tempe...hihihi tempe yang yang ramai peminatnya bila bakal dijual dipasar minggu di pekan Gemas."Insyallah ada tu beberapa kebun" mak cuba memberi beberapa tuan punya kebun yang mana kebunnya tak ditoreh disebabkan ketika tu harga getah amat rendah..jual getah sekerap pun baru 80 sen sekilo..Setelah mendapat kata persetujuan akhirnya aku memilih untuk menoreh sebidang kebun yang pokoknya dah tua pelan pokok getahnya dah melampaui  batangnya sehingga kedahan dahannya juga ditoreh..hahahha pokok bakal nak kena tebang macam ni lah.
Esoknya bermula kerjaya aku sebagai penoreh getah..pisau getah lama aku asah sehingga tajam kemudian aku mencari batang kayu yang sesuai untuk aku gunakan sebagai batang sambungan kepada pisau torah kerana pokok pokok yang tertentu perlu dijangkau oleh batang kayu tadi kerana pelan torehan yang agak tinggi..Siualan sang nyamuk berbelang menghurung di kepala walaupun tin milo yang di ikat dipinggang telah aku masukkan lingkaran ubat nyamuk kuat...itu kata iklannya..bukan sekadar menoreh kulit pohon getah malahan aku juga harus memastikan lelehan susu getah mengalir sempurna ke mangkuk hayun...hahahah memang selalu kena hayun oleh monyet monyet yang tak berkeperimonyentan..sehingga banyak mangkuk getah aku yang hilang..dah lah segerap aku hilang mangkuk pun dihayunnya kedalam semak..sabar je lah aku dengan monyet nie.
Kadang kadang aku duduk sebentar di perdu pohon sambil menyeka peluh yang keluar..tangan menampar nyamuk yang sudah kekenyangan yang sering hinggap diatas dahi.adoii hari dah tengahari banyak lagi pokok tak ditoreh..baru aku sedar betapa susahnya mak dan abah dalam berikhtiar untuk membesarkan anak anak..ketika itu juga aku memikirkan bagaimana nak balas jasa mereka..baru sehari dua aku masuk pejabat dengan uniform lengkap bertopi,berseluar dan berbaju yang penuh dengan getah getah kering sambil tin milo yang berasap dilekatkan dipinggang..berkasut getah (RM3 satu kasut tu) fuhhh segak betul..itu pun aku dah rasa penat..ni mak abah dah bertahun tahun menghirup kesedapan aroma getah segerap..bermula dari hari itu aku berazam sesungguhnya aku nak jadi anak yang cuba untuk membalas jasa mak abah..insyallah..
Namun segalanya tinggal kenangan aku hitung hitung dah hampir 20 tahun peristiwa tu berlalu..dan sekarang aku dah dapat formula yang sebenar untuk balas jasa orang tua..bukan dengan wang ringgit dan kemewahan..kalau kita bagi mak ambik tapi yang mak dan abah perlukan anak anaknya menjadi anak anak yang soleh yang sentiasa mendoakan mereka ..sewaktu mereka hidup dan apatah lagi selepas mereka meningggal dunia...aku berazam setiap doa dan amal yang aku buat semuanya aku sedekahkan kepada mak dan abah ..esok aku nak telefon mereka dan ajak keluar di jalan Allah...Ya Alla h terima lah mereka dalam usaha agama..betapa cantik nya mak bila lengkap berpakaian purdah..dan bertapa berseri serinya abah bila mereka keluar 3 hari kemarin bersama dengan aku..Ya Allah ketemukan kami di dalam syurgamu Ya Allah..aminnnn

No comments: